Poradnik dla klientów, czyli co przekazać producentowi

Tekst pierwotnie został napisany dla agencji reklamowej Social Tigers.

Treści wideo zdobywają dziś Internet szturmem. Na chwilę obecną ¾ całego ruchu sieciowego generują właśnie filmy. Szacuje się, że do 2021 roku będzie to już ponad 80%. W każdej sekundzie na serwery mają trafiać miliony minut nowych filmów, zyskując coraz większy wpływ na promocję firm.

Aby wideo w pełni odpowiadało naszym oczekiwaniom, kluczowa jest właściwa komunikacja z producentem, który będzie je wykonywał. Bez względu na to, czy jest nim jednoosobowa instytucja operator/montażysta, czy też duże studio produkcyjne, musimy klarownie przekazać, jakiego dzieła oczekujemy.

Jak to osiągnąć i co właściwie powinien wiedzieć realizator filmu przed wciśnięciem „Record”? Wypunktujmy sobie podstawowe kwestie.

1. Format, przekaz i klimat
Do kogo kierujesz swoje wideo i na jakich platformach będzie ono rozpowszechniane? W jakiej stylizacji ma być utrzymane? Czy ma dotyczyć jakiegoś konkretnego wydarzenia/produktu, czy też stanowi ogólną promocją marki? Czy to pojedynczy film, czy część całego cyklu? Odpowiedzi na te pytania będą niezbędne, aby filmowcy mogli nie tylko właściwie dopasować tempo, kolory, cięcia, ale też wpisać całą tę oprawę w strategię marketingową firmy. Inne wideo należy przygotować na galę odbioru nagród, gdzie ma być ono wyświetlane na sali kinowej, inne z okazji wprowadzenia na rynek nowego T-shirta dla nastolatków, którzy będą oglądać reklamę na swoich komórkach.

2. Deadline
Jedno z niedocenianych, choć kluczowych ustaleń przed rozpoczęciem produkcji to szczegółowe zatwierdzenie dat poszczególnych etapów: akceptacji scenariusza, rozpoczęcia filmowania, przyjęcia pierwszej wersji montażu, poprawek. Pamiętaj, że w przypadku tak skomplikowanego dzieła jak reklama wideo ostateczny termin przyjęcia pracy powinien przynajmniej o kilka dni poprzedzać planowany termin jego wykorzystania. To nie font w obrazku, który grafik może poprawić na godzinę przed publikacją. Wykonanie filmu angażuje zwykle całą grupę osób. Być może niezbędne okaże się ponowne nakręcenie sceny, zmiana lektora, zatrudnienie do poprawek specjalisty od efektów specjalnych lub inne nieprzewidziane działania, które znacznie wydłużą oddanie finalnej wersji.

3. Inspiracje
Dobrym pomysłem będzie przygotowanie linków do kilku filmów, których elementy nam odpowiadają i w których spodobały nam się zastosowane tempo, muzyka, efekty czy proporcje między wypowiedziami a przebitkami. Pozwoli to producentowi nie tylko wybrać odpowiednie techniki filmowania oraz postprodukcji, ale również dokładniej określić koszty zdobycia potrzebnego sprzętu, ilość osób niezbędnych na planie i inne istotne aspekty. Czasem równie dobrym pomysłem jest przedstawienie „antyinspiracji”, czyli innych filmów o podobnej tematyce, które są przeciwieństwem tego, czego oczekujemy. Z dużym prawdopodobieństwem pozwoli to uniknąć niechcianego efektu końcowego.

4. Budżet
O ile nie nagrywasz samego lub samej siebie, żadne zlecenie nie ruszy bez odpowiedniej kwoty. Jej wysokość zdeterminuje rodzaj i ilość zaangażowanych środków oraz ludzi. Znając Twój konkretny budżet lub przynajmniej „widełki” kwot, jakimi dysponujesz, producent przedstawi Ci realne propozycje co do sprzętu, ilości operatorów na planie, stopnia skomplikowania montażu. Ty z kolei będziesz mógł zrewidować oczekiwania i zmodyfikować scenariusz tak, by był możliwy do wiernego wykonania w określonej kwocie.

5. Kwestie prawne
Format, charakter, a także koszt dostarczonego contentu wideo będą zależeć od sposobów jego wykorzystania przez nabywcę. Dlatego przekaż informację o tych sposobach przekaż producentowi na początku, aby uniknąć możliwych nieporozumień. Producent powinien wiedzieć, gdzie odbędzie się transmisja materiału (Facebook, telewizja, publiczny event?), bo od tego zależy m.in. gaża ekipy. Przykładowo, lektor zażąda o wiele wyższych stawek za nagranie do filmu przeznaczonego do emisji w ogólnopolskiej telewizji, niż gdyby materiał ten powstawał na potrzeby kanału YouTube. Podobnie jest z kupowanym podkładem muzycznym. Może też się zdarzyć, że realizator poprosi o dopłatę, jeśli oczekujesz od niego materiał „surowego” (bo prawa do niego będzie miał wtedy tylko operator), a zatem podobne życzenia warto przedstawić od razu.

6. Czas trwania filmu
Ten temat bywa nieraz źródłem nieporozumień, dlatego istotne jest przedstawienie konkretnych wytycznych co do długości. Skrócenie lub wydłużenie filmu jest skomplikowanym procesem i z pewnością wpłynie na cenę. Ponadto gdy realizator wie, że nagrywa materiał na film 10-minutowy, zaangażuje inne środki, niż gdyby miał przygotować później wideo 30-sekundowe. Być może oczekujesz powstania dynamicznego, półminutowego klipu, podczas gdy Twój wykonawca jest ekspertem od długich dokumentów i będzie miał doświadczenia w filmowaniu/montażu krótkich form.

Na koniec warto dodać, że sprecyzowane wytyczne nie mogą stać na przeszkodzie w dialogu pomiędzy wykonawcą a nabywcą dzieła. Jeśli zlecasz film doświadczonej osobie bądź ekipie, prawdopodobnie świetnie zna ona aktualne trendy, specyfikę wideo na poszczególnych platformach społecznościowych, a także możliwości sprzętu czy adekwatność oczekiwań do posiadanego budżetu.

Warto otworzyć się na dyskusję i ewentualne sugestie, które mogą znacznie wzbogacić nasz scenariusz, a tym samym pozytywnie wpłynąć na efekt końcowy.

Add your thoughts

There are no comments, add yours